Jacco Schlingmann ontwikkelt eigen lesmethode voor afwijkende gedragspatronen

onnodige afleiding en stress moeten worden voorkomen

Rijles geven aan jongeren (en ook ouderen) met een afwijkend gedragspatroon staat volop in de belangstelling. Het lijkt namelijk wel of het aantal personen dat een informatieverwerkingsstoornis zoals autisme (ASS), ADHD of ADD heeft steeds groter wordt en dientengevolge neemt de vraag naar gespecialiseerde rijinstructeurs toe. Jacco Schlingmann drijft vanuit Wolfheze Autorijschool Blik op Autisme en kreeg onlangs de klASSe Award 2014 van het Samenwerkingsverband Autisme Gelderland (SAG) voor zijn rijschool en de door hem ontwikkelde lesmethode waarvan de SAG, dat samenwerkt met de Nederlandse Vereniging voor Autisme, in het juryrapport stelt dat deze de kans op succes vergroot. Een uitleg.

Jarenlang was Jacco Schlingmann met veel genoegen privéchauffeur, maar na een scheiding was het onregelmatige leven met twee kinderen niet meer vol te houden. Als chauffeur had hij veel ervaring met autorijden en het liefst wilde hij daarin iets doen. Bovendien was het hem als persoon met AD(H)D opgevallendat er binnen de rijschoolwereld volgens hem weinig is op dit specialistische gebied in aanbod van maatwerk aan de genoemde doelgroep. “Er zijn rijscholen die zich specialist in rijles geven aan personen met autisme noemen, maar bij mijn weten is er niet één met mijn achtergrond. Ik behoor namelijk tot mijn doelgroep. Vanuit persoonlijke en maatschappelijke belangstelling heb ik me vervolgens verdiept in deze materie. Ik heb gekeken hoe er momenteel in de
praktijk wordt lesgegeven aan (jong) volwassenen met autisme en heb daar mijn conclusies uit getrokken.”

Ik behoor tot mijn eigen doelgroep

Hij heeft een voorbeeld van hoe het volgens hem niet moet. “Je ziet vaak dat rijscholen een standaard pakket aanbieden,met een vast aantal lessen, een vast bedrag en een vast eindpunt. Dat werkt averechts, want het wekt verwachtingen en is onnodig afleidend en dat verhoogt de stress.”Schlingmann vindt het daarom belangrijk dat iedereen op basis van vrije keuzes,een begin maakt met de rijopleiding.“Als instructeur is het van belang je in te leven in de persoon die lessen bij je neemt. Iedereen vindt het toch prettig op een inlevende, persoonlijke manier benaderd te worden? Voor mensen met autisme is het extra belangrijk dat je individueel maatwerk levert.”

Uitgebreide kennismaking

Als een leerling zich bij Jacco Schlingmann meldt (vaak worden mensen doorverwezen door onder andere het Dr. Leo Kannerhuis en het RIBW, beide zijn landelijk werkende specialistische zorginstellingen-red) volgt allereerst een uitgebreide kennismaking. Jacco Schlingmann zegt hierover: “Het gaat er allereerst om dat de leerling vertrouwen krijgt in mij en mijn lesauto. Rust en vertrouwen zijn immers de bases voor een goede autorijopleiding. Ik ga ter kennismaking naar de nieuwe leerling persoon toe en kijk of er een klik is. Eventueel komt er een tweede gesprek, dat ligt helemaal aan de situatie. Als er een klik is, gaan we verder. Bij de eerste gesprekken komt geen lesauto te pas, dat gebeurt pas als het vertrouwen er is. Ik hoor heel vaak ‘Jij begrijpt ons”, dan is de basis goed om verder uit te gaan bouwen.”

Lesauto

De tweede fase is dat de kandidaat kennismaakt met de lesauto. “We lopen er omheen, voelen aan de auto, praten erover, en gaan er vervolgens in zitten. Dan worden de hendels en bedieningsknoppen bekeken en gevoeld. Hoe ruikt de auto? Hoe voelen de stoelen? Dat zijn allemaal belangrijke eerste indrukken. Mijn keus is in samenwerking met mijn leerlingen gevallen op een Volvo V40, omdat die auto niet trilt, geen onnodige geluidjes heeft en voor elke functie maar één knop is. Ik heb andere auto’s overgewogen, waaronder Seat Leon en Volkswagen Golf, maar die hadden niet de functies van een auto die ik bij Volvo heb gevonden.”

 

Download het hele artikel (PDF)