Contact maken om het te vermijden

De 4 stappen van Meichenbaum

Meichenbaum karakters

Bewust leren auto rijden gaat verder dan alleen het beheersen van de technische aspecten van het autorijden zoals het bedienen van de rem, gas en koppelingspedaal. Het op het juiste moment uitvoeren van deze handelingen ga je leren automatiseren. De rijinstructeur houd de situatie in en om de lesauto altijd veilig. Zo word je optimaal in de gelegenheid gebracht om verkeerssituaties te oefenen en daar van te leren. Tijdens je rijopleiding zal de instructeur met overdraagbare kennis van autisme en AD(H)D je in detail volgen en in detail positief bevestigen zodat al deze details meer logisch verwerkt kunnen gaan worden naar het grotere geheel.

Een voorbeeld:

Je staat met een leerling op een linker voorsorteervlak. De bestuurder voor je knippert naar rechts. Bespreek met de leerling: Wat zie je? (de auto staat in het linker voorsorteervlak en knippert naar rechts)

Wat betekent dit?

  • Persoon heeft verkeerde richtingaanwijzer aangezet en wil naar links
  • Persoon staat verkeerd en wil toch naar rechts
  • Wat betekent dit voor mijn handelen?
  • Ik houd de auto in de gaten en minder vaart
  • Ik houd mijn eigen doel voor ogen: naar links gaan

Uiteraard ben je voordat je examen gaat doen in staat om alle onverwachte verkeerssituaties veilig en zelfstandig uit te voeren zodat je tijdens het rijden ook nog tijd over houd om te genieten van de omgeving waar je op dat moment rijd.

Het klinkt wellicht erg onwerkelijk maar er gingen je vele leerlingen voor die nooit gedacht hadden zelf te gaan leren autorijden en toch binnen één keer hun examen haalde.

Als je jezelf constant bewust bent van de (verkeers)situatie rondom de auto, ben je ook beter in staat voorspellingen te doen over wat gaat komen of zou kunnen gaan komen en hier tijdig op te reageren als dit nodig mocht zijn. Je bent als je voldoende vaak en gericht kijkt in staat veilig en direct te handelen op steeds wisselende verkeerssituaties.
Om het proces van leren omgaan met de auto met jezelf als bestuurder en hoe je leert reageren op uitzonderingen van de regel maakt de instructeur je vertrouwt met De stappen van Meichenbaum.

De stappen

De stappen van Meichenbaum zijn een belangrijk middel voor het structureren en systematisch aanleren van vaardigheden. Onderdeel van deze stappen kunnen zijn jezelf tijdens het rijden functioneel vertellen wat je ziet en hoe je dit verwerkt tot veilig en zelfstandig handelen. Middels deze manier stel je de instructeur optimaal in de gelegenheid jou proces te volgen, bij te sturen en positief te bevestigen. Ook zal je tijdens het leren autorijden verteld worden waar fouten kunnen ontstaan en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Na elke autorijles evalueer je samen met de instructeur. Zo leer je steeds beter invulling te geven aan de te nemen stappen en zal je zelfvertrouwen in het verkeer snel toenemen.

Ook begripsvragen, zoals: Wanneer zou je deze handeling nodig kunnen hebben, maken onderdeel van je autorijopleiding. Immers ook na het behalen van je rijbewijs blijft het van belang je opgedane kennis uit te breiden op een veilige en zelfstandige manier.

Meigenbaum stap 1

Stap 1

Wat moet ik doen?
Wat wordt er gevraagd?
(oriënteren)

 

Meichenbaum afbeelding 2

Stap 2

Hoe ga ik het doen?
Wat doe ik eerst?
Wat daarna?
(plannen)

 

Meichenbaum stap 3

Stap 3

Ik doe mijn werk.
Begrijp ik het nog?
Ben ik goed bezig?
(Bewaken)

 

Meichenbaum stap4

Stap 4

Ik kijk mijn werk na.
Wat vind ik ervan?
Is mijn taak juist uitgevoerd?
Heb ik bereikt wat ik wilde?
(evalueren)